teriyaki tofuval és zöldségekkel töltött vega szusi

bár a szusiról elsőre talán mindenkinek a nyers hal jut eszébe, van néhány variáció a vegetáriánusok számára is. a leterjedtebb változatok (avokádós, uborkás, tojásos) után én most erre a pácolt tofus-zöldséges kombóra kattantam rá. otthon is könnyen elkészíthető, csak egy szusi alapcsomagra van szükségünk (melyet, ha egyszer beszereztünk, hosszú ideig bázist nyújt).

"A sushi i.e. VII. században terjedt el Japánból, őshazája azonban Kína. A tekercselt finomság elsődleges funkciója a halak tartósítása volt: a besózott halat rizs közé rakták, összepréselték, és nehezéknek követ tettek rá, majd elásták. A földben a rizs erjedésnek indult, azonban a hús nem romlott meg, így hetekkel később is fogyasztható volt. Ínséges idők során rákényszerültek az emberek, hogy az erjedt rizst is elfogyasszák. Bevett szokássá vált, hogy ilyen módon egyék meg a sushit, aminek neve: Nare sushi. Az erjesztési folyamat felgyorsítása végett a XVII. századtól rizsecetet is használtak. A ma ismert sushi Hanaya Yohei-hez kötődik, aki 1820-ban nyitotta meg „Yohei-zushi” nevű sushi boltját. Az étel leglényegesebb alkotóeleme a rizs, a többi összetevőt a szakavatottak képzelőerejüknek megfelelően variálják. A sushi mai formáját az 1900-as évek elején nyerte el. Az első modern sushi-bár Osakaban nyitotta meg kapuit az ’50-es években, azonban csak a ’70-es években vált ismertté és népszerűvé világszerte."*

ismertebb szusi fajták

maki szusi - henger alakú, rizzsel és nyers hallal / avokádóval / uborkával / tojással / tofuval, vagy zöldségekkel töltött algalap.

temaki szusi - tölcsér alakú algalap, rizzsel és hallal/zöldséggel megtöltve.

nigiri szusi - ovális alakúra formázott rizs, valamilyen feltéttel.

szusi alapcsomag:
(az ázsia boltban, a nagycsarnok alján mindent lehet kapni)
  • bambuszlap a tekeréshez
  • nori (algalap, egy csomagban általában 10 db van)
  • rizsecet
  • szusi rizs (kerek szemű rizs)
  • szójaszósz
  • savanyított gyömbér
  • wasabi (japán brutál erős tormakrém)

teriyaki tofuval és zöldségekkel töltött vega szusi




hozzávalók:
(18 db)

3 nori algalap
225 g szusi rizs
1 1/2 ek rizsecet

a töltelékhez:

150 g natúr tofu (1 zacskó fele)
2 ek szójaszósz
1/2 lime leve
1 tk nádcukor
gyömbér (frissen reszelve)
1 nagy gerezd fokhagyma

1 kisebb répa
3 baby cukkini
szezámolaj
esetleg szezámmag

a tálaláshoz:

szójaszósz
wasabi
ecetes gyömbér

az előkészületek

a rizst megmostam és kétszeres mennyiségű sós vízben megfőztem (az egyáltalán nem baj, hogy ha kicsit túlfőtt és ragacsos). hozzákevertem a rizsecetet és hagytam kihűlni.

a tofu pácához összekevertem a szójaszószt a lime levével, a nádcukorral, a reszelt gyömbérrel és az apróra vágott fokhagymával. a tofut csíkokra vágtam, ráöntöttem a pácot és kb 30 percre félretettem.

a meghámozott répát és a hámozatlan cukkinit vékony csíkokra vágtam.

a tofut a pácával együtt kb 10 percig pároltam, aztán kiszedtem a tofu-csíkokat és a maradék pácon egy kis szezámolaj hozzáadásával félpuhára sütöttem a répákat és a cukkiniket.

a tekerés lépésről lépésre


nagyobb méretért katt a képre


1. a bambuszlapra egy algalapot tettem a fényes oldalával lefelé.
2. vizes kézzel az alsó 3/4-ére egyenletesen szétkentem a rizs 1/3 részét (kézzel. amikor nagyon ragadt a rizs a közelben lévő csapnál bevizeztem a kezem, ezt helyettesíthetjük egy előzetesen odakészített, vízzel teli tálkával is). a rizs maximum 1 cm vastag lehet.
3. az aljától kb 2 cm-re helyeztem a tölteléket, tofu- és zöldségcsíkokat (és opcionálisan egy sorral fölé lehet szórni a szezámmagot). nem akarjuk teletömni!
4. az algalap felső negyedét bekentem vízzel és a bambuszlap segítségével szorosan hengerré tekertem.
5. a végén még egyszer összefogtam a bambuszlappal.
6. éles késsel 6 egyenlő részre vágtam.

szójaszósszal, ecetes gyömbérrel és wasabival tálaltam.

* forrás: www.wasabi.hu


Megosztás

A bejegyzés trackback címe:

https://vegasztromania.blog.hu/api/trackback/id/tr283554106

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Art E Mission 2011.06.07. 09:00:00

Erre a szép posztra írtam egy haikut :)

algatekercsben
rizs-ágyon ízkavalkád
finom falatok

Patrícia 2011.06.07. 09:00:00

Ezt a héten kipróbálom:) Nem is tudom miért nem csináltam, hisz az alapcsomag is ott figyel a fiókban vagy 2 hónapja, kerekszemű rizs is van itthon, hisz csak azt használunk.
A héten valamelyik vacsora maki szusi lesz:)

vegasztromania 2011.06.07. 09:00:00

gondolom azt mondaná, h fejlődés :D

Grenadine 2011.06.07. 09:00:00

:) és arra mit lép a húgod, hogy pár hónapja még nem szerettem, most meg odavagyok érte?

vegasztromania 2011.06.07. 09:00:00

az alga miatt van egy jellegzetes állaga és íze. szerintem emiatt + a nyers halak miatt nem kedvelik sokan. az egyik húgom mondta épp tegnap, hogy ő kb ránézésre meg tudja mondani, h ki szereti a szusit és ki nem :) próbáld ki, aztán majd meglátod!

duende 2011.06.07. 09:00:00

szuszit=szusit :))

duende 2011.06.07. 09:00:00

Hmmm! fantasztikus! :) Bár nem vagyok ázsiai étel kedvelő, szerintem a szuszit szeretném, mert a dolmadesért is odavagyok, a sima kis rizsesért...
süti beállítások módosítása