nem először történt. halogattam. hiába a kedvenc indiai ételemről van szó, éveken keresztül csak a hátsó szegletben várakozott. pedig, ha tudtam volna.. ha tudtam volna, hogy ilyen egyszerűen kész van.. azt hiszem a paneer készítésétől ijedtem meg, de kiderült, hogy egyátalán nem rémisztő. még jó, hogy van egy blogom, ami emlékeztet arra, hogy minden csak elhatározás kérdése. és itt idézném fel az azóta már szállóigévé lett mondatot, amit egyszer nekem címeztek, én pedig tovább adom: "ne szarozz bébi, improvizálj!"

a shahi paneert diós naannal szeretem és ajánlom. a receptért pedig köszönet a két indiai hölgynek.

shahi paneer




hozzávalók:
(4 személyre)

a paneer-hoz

4 l tej
4 ek citromlé/ecet egy kis vízzel elkeverve
tiszta konyharuha

a szószhoz

2 kisebb hagyma nagyon apróra vágva (én most robotgéppel csináltam)
2-3 gerezd fokhagyma
1 konzerv paradicsomhús
1 kis konzerv sűrített paradicsom
1 ek friss reszelt gyömbér
chili ízlés szerint és fajtától függően
2 ek őrölt római kömény
1 ek őrölt édeskömény
2 ek garam masala
1 bögre (2,4 dl) kesudió
1 bögre tej

olaj




a tejet közepes lángon melegíteni kezdtem, majd mikor majdnem elérte a forráspontot, lassan hozzáöntöttem a vízzel elkevert ecetet (citromot jól elfelejtettem venni, de nem érződik a sajton az ecetszag). a következő rész nem túl esztétikus, mert a sav kicsapja a tejet, és a savó különválik (de erre a fázisra mindenképpen szükség van. ha nem történik meg 1-2 percen belül, még adjunk hozzá citromot/ecetet). ezután egy szűrőbe helyezett konyharuhán keresztül átszűrtem, összekötöttem a konyharuha sarkait, a batyut egy felfordított (egyenes aljú) tésztaszűrőre raktam, és ráraktam egy kevés vízzel teli lábost (ezen a videón 2.47-nél). 1 óra múlva kész.





a kesudiót 15 percre a tejbe áztattam.
egy kevés olajon, közepes lángon pirítani kezdtem a hagymát. mikor elfőtte a levét, megsóztam, hozzáreszeltem a fokhagymát, hozzáadtam a gyömbért, az apróra vágott chilit és a fűszereket. 1-2 perc elteltével hozzáadtam a paradicsomkonzervet és a pürét. addig főztem kevergetés mellett, míg be nem sűrűsödött (és köpködött nagyon). közben robotgéppel összeturmixoltam a tejes kesudiót (2 részletben - az egyiket rusztikusabbra hagyva, a másikat totál pürésítve), majd hozzákevertem a fűszeres paradicsomhoz. hozzáadtam egy kevés vizet, majd alacsony lángon tovább főztem.

ezalatt a paneert kockákra vágtam, és kevés olajon megpirítottam.
összekevertem a szósszal, és tálaltam.


Megosztás

A bejegyzés trackback címe:

https://vegasztromania.blog.hu/api/trackback/id/tr853554066

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vegasztromania 2010.09.04. 08:48:00

efi, ez egy indiai fűszerkeverék, mely nagyjából a következő fűszerekből áll (nagyjából, mert ahány ház..): bors, szegfűszeg, fahéj, babérlevél, római kömény, koriander, őrölt szerecsendió virág, csillagánizs, kardamom. akár összeállíthatod otthon a saját garam masaládat is! vagy, ha budapesti vagy, az ázsia boltban biztos tudsz venni (a nagycsarnok aljában). ha nem, küldök szívesen!

Efi 2010.09.04. 08:48:00

Szia Nana !

Én még csak most ismerkedem az indiai konyha rejtelmeivel, segíts kérlek pár dologban:
Mi az a garam masala ? Hol kapható ? Nem lehet-e kihagyni, vagy helyettesíteni valamivel ?
Előre is köszi !
Nagyon szuperek a receptek, teljesen felcsigázódtam !

vegasztromania 2010.09.04. 08:48:00

házi tejet szerettem volna használni, de mire odaértem a piacra tegnap, már elfogyott. így maradt a boltiak közül a legszimpatikusabb. és működött.

duende, :) nekem is tetszik, és annyira finom!!

manna, of course ;)

Mindennapi Manna 2010.09.04. 08:48:00

A paneert kitaláltam!

duende 2010.09.04. 08:48:00

:)))
Jó hogy nem sz@roztál (baby), hanem improvizáltál. :))) (Tetszik a mondás, megtartom.)
Istenien néz ki! Én is rajongok az indiai kosztért, mindig örülök egy-egy új receptnek! És gyönyörű lett a panírod! :)

Anonymous 2010.09.04. 08:48:00

milyen tejet használtál, Anna? normál bolti tejből lehet csinálni? nekem mindig az a bajom, hogy nem hiszem el, hogy azok úgy viselkednek, mint a tejek

zölderdö 2013.01.07. 17:35:08

Vidéken bioboltokban általában szokott lenni garam masala. Én már elég sokszor csináltam panírt, bolti tejek közül a zöld farm biotejéből működik. Meg Cserpes tej is jó, meg persze a házi. A lényeg, hogy magas zsírtartalmú legyen (3,6%-os) és semmiképp sem UHT. Citrom helyett meg jó a citromsav is, literenként 1 kiskanál.
Köszi a receptet, ezt még nem csináltam, palak paneert meg mattar paneert szoktam, utóbbi igazi nagy kedvenc nálam.

zölderdö 2013.01.07. 17:37:00

ja, nem vettem észre, hogy ez egy régi poszt :-D akkor még nem olvastam ezt a blogot:-))

vegasztromania 2013.01.07. 18:19:51

@zölderdö: én 2,8 %-os zsírtartalmú tejből csináltam, mik a tapasztalataid, magasabb zsírtartalomnál hány liter tejből mennyi lesz?
jó, h most olvasod :)

zölderdö 2013.01.08. 20:03:53

@vegasztromania: én 2 liternél többől nemigen szoktam csinálni, az elég szokott lenni 3-4 adag palak meg mattar paneerhoz. (Sosem mértem meg, mennyi lesz, majd legközelebb megnézem.) Múltkor nem lett elég jó a paneerom, amikor biopiacon vett Galgafarmos friss tejből csináltam, nem vált ki elég sűrűje, sok benne maradt a tejben, és morzsalékos lett a sajt is. Nem tudom, mi volt az oka. A Cserpes meg a zöldfarmos bio vált be legjobban eddig nekem.

szódabár 2020.11.06. 23:33:16

Köszi a receptet, a sajt tökéletes lett!
A szószba viszont rengeteg a 2 ek. garam masala. Sajnos nekem ehetetlen lett így, bár volt egy Szuperanyukám aki hősiesen és szó nélkül megette.
süti beállítások módosítása