vegetáriánus létemre nem ismerem túl jól a gombákat. a szokásos csiperkén túli gombaéletem nem túl izgalmas: néha szoktam őzlábbal (hehe) főzni, időnként belefutok "erdei gomba" keverékekbe, a vargányát pedig sajnos nem bírja a gyomrom (ötletem sincs, miért). elhatároztam, hogy kicsit jobban elmerülök a témában. a nagycsarnokban hátul van egy néni, akinek őszi hangulatú pultján végre találtam rókagombát. viszont hatalmába kerített egy érzés, miszerint megvenni egy adag gombát, ahelyett, hogy én gyűjteném az erdőben.. hát az fél élvezet! hirtelen elkezdtek hiányozni a balaton-felvidék erdeiben tett őszi kirándulások, amelyek során szemezgethettünk az arra kijelölt szőlősorból, és amelyek sokszor esővel és pocsolyába-ugrálással végződtek.
a gomba is az a műfaj, amihez az egész folyamatban benne kell lenni, vagy legalábbis érdemes. de végülis, melyik nem az?

rókagomba irsai olivérrel és krémes polentával




hozzávalók:
(4 személyre, 1 bögre = 2,4 dl)

500 g rókagomba
100 ml irsai olivér
vaj
1-2 gerezd fokhagyma apróra vágva

friss kakukkfűlevelek
néhány kettévágott borókabogyó
frissen őrölt bors

6 bögre víz
1 1/2 bögre kukoricaliszt





egy lábosban felforraltam a vizet a sóval, majd folyamatos keverés közben lassan hozzáöntöttem a kukoricalisztet. 2 percig kevergettem, majd 7-8 percenként 1-1 perc kevergetés mellett 40-45 percig főztem kis lángon. az elején köpköd rendesen, de később szépen lecsillapodik.

a rókagombát folyó víz alatt megmostam, és papírtörlővel óvatosan szárazra töröltem. egy serpenyőben vajat hevítettem, majd a rókagombákat óvatosan, inkább az edényt rázogatva, mint keverve sütni kezdtem. mikor kieresztette a levét, hozzáöntöttem a bort, hozzáadtam a fűszereket (a só kivételével) és alacsony lángon megpároltam. a legvégén újra nagy lángon pirítottam egy kicsit, megsóztam.

az, hogy a rókagombát irsai olivérrel hozom össze, nem volt kérdés. az is elég egyértelmű volt, hogy polentát csinálok hozzá. de valami nekem hiányzott belőle. legközelebb juhtúrós puliszkát készítek hozzá.


Megosztás

A bejegyzés trackback címe:

https://vegasztromania.blog.hu/api/trackback/id/tr693554069

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Felhőlány 2010.09.14. 09:02:00

Nagyon jó trió! :) Tetszik!
Ma (is) én is készítettem és Irsai Olivért ittunk mellé... :)
Egyébként valóban van különbség a mosás és az ecsetelés között, én kipróbáltam mindkét tisztítási módot és az utóbbi mellett voksolok.
Ha találunk még gombát, kipróbálom a Te receptedet is!:)

Delish 2010.09.14. 09:02:00

guszta, olyan igazi oszies etel :) az irsai olivert nagyon szeretem!

duende 2010.09.14. 09:02:00

Nagyon gusztán néz ki! Holnap megyünk vadászni. Róka.... gombára (is)! :)

Mindennapi Manna 2010.09.14. 09:02:00

azt olvastam, hogy: isteni olivérrel:)

vegasztromania 2010.09.14. 09:02:00

mackómama, ez új info számomra, köszi! egyszer újra megpróbálom ebédre..

nilüfer, köszönöm az ötletet, nagyon jól hangzik!

juc, több oldalon is azt olvastam, h megmossák, ezért mertem. legközelebb ecsetelek :) és kipróbálom a tejben-főzést is!

juc 2010.09.14. 09:02:00

Nekem 2 megjegyzésem lenne:
1. Amikor először készítettem rókagombát, én is megmostam, de aztán olvastam, hogy nem szabad, mert kiáznak az ízek, ezért azóta egy kenőecsettel söprögetem le.
2. Én a puliszkát tejben szoktam megfőzni, attól nagyon lágy lesz az íze!

Nilüfer 2010.09.14. 09:02:00

Próbáld kia Chili és Vanília receptjét, kukoricakrém rókagombával, vagy efféle..na, az a kokoricakrém ezerszer jobb, mint a puliszka:D

Mackómama 2010.09.14. 09:02:00

Szia,
ez nagyon finomnak tűnik. :-)
Miért nem bírja a gyomrod a vargányát? Talán mert nagyon nehezen emészthető. Orvos barátunktól tudom, a gomba tovább van a gyomorban, mint a marhahús. Emiatt nem szabad este enni.

Ezt persze én is tudom, mégis nagyon szeretem a gombát. :-)
süti beállítások módosítása