sütőtökös kenyeret már tavaly is szerettem volna sütni, mikoris feldühödtem azon, hogy mennyit kérnek el érte a biopiacon. pedig roppant egyszerűen elkészíthető, csak arra kell figyelni, hogy sütésnél ne kapjon oda a teteje, mint most nekem..
gyömbérrel ízesítettem, és zsályás fűszervajjal képzelem el ezt a belül puha, kívül ropogós, gyönyörű színű kenyeret.

sütőtökös kenyér




hozzávalók:

500 g liszt
200 g sütőtök (kb 1 kisebb darab, megtisztítva mértem le)
1 zacskó instant élesztő
1 kk só
1 kk őrölt gyömbér
esetleg víz

a sütőtök belsejéről lefaragtam a héját (ez nem szimpla hámozás - aki pucolt már sütőtököt, az tudja), kikapartam a belsejét, kisebb kockákra vágtam, és kevés vízben puhára főztem (ez hamar megvan). leöntöttem róla a vizet, és villával összetörtem.
egy nagy tálban összekevertem a lisztet az élesztővel, a sóval, és a gyömbérrel, majd hozzáadtam a tökpürét. elkezdtem gyúrni és dagasztani.
(itt van az a pillanat, amikor kis víz/liszt hozzáadásával korrigálhatjuk a tészta állagát. az a jó, ha felveszi a lisztet és már nem ragad. tapasztalataim szerint a sütőtök főzése közben felvett víz és a sütőtök pont elég nedvesség a lisztnek)
a néhány perces alkarmunka után körbeliszteztem, és konyharuhával lefedve 60 percig kelesztettem.
közben előmelegítettem a sütőt 210°C-ra (gázsütőnél 6-os fokozat).
a megkelt tésztát átgyúrtam, cipóvá formáztam, és sütőpapírral bélelt sütőlapra raktam. éles késsel 8 átlós bemetszést vágtam, pihentettem még kb 10 percet, a tetejét lekentem tejjel (vízzel) és a sütőben 20-25 perc alatt megsütöttem.
(nem győzöm elégszer hangsúlyozni, hogy nagyon fontos ismernünk a sütőnket, mindegyik egy-egy külön lélek, és máshogy működik).




A bejegyzés trackback címe:

https://vegasztromania.blog.hu/api/trackback/id/tr103554013

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vegasztromania 2009.09.25. 17:34:00

a zsályás vajat meg ez alapján:
http://vegasztromania.blogspot.com/2010/01/fuszervaj.html

vegasztromania 2009.09.25. 17:34:00

teljesen egyszerű sima lisztet. persze lehet mindenfélével variálni, ha most sütném (fogom is :), akkor tuti variálnék bele teljes kiőrlésű lisztet és/vagy tönkölylisztet.

Zizi 2009.09.25. 17:34:00

Anna!

Milyen lisztet használtál ehhez a kenyérhez? Már ezer éve kinéztem ezt a receptet, de a közeljövőben fogom megsütni! :) A vajat csak összekevernéd zsályával és kész?

vegasztromania 2009.09.25. 17:34:00

szia nóri,
ezt a receptet egy kenyér alaprecept alapján én fejlesztettem ki, nincs forrása :) a napfényes alapítvány könyveiből még nem sütöttem semmit (nekem nincsenek meg), így nem tudok ajánlani semmit. vegagyerek (vegagyerek.blogspot.com), illetve vegavera (veravegakonyhaja.blogspot.com) viszont szoktak sütni belőle, érdemes náluk kérdezősködni!

Anonymous 2009.09.25. 17:34:00

Megkérhetlek hogy ha szakácskönyvből van a recept odaírd a forrást?
Isteni a kenyér,imádom a tököt!!!:-)

Készítettél már valamit a Napfényes Alapítvány Sütemények c.könyvéből ami jól sikerült?
Mit javasolnál?:-)

Nóri

vegasztromania 2009.09.25. 17:34:00

a megoldás a jó minőségű sütőpapír! én régebben kétszer futottam bele pizzasütésnél rossz s.papírba.. ha jó, akkor simán leválik róla! sok sikert a harmadikhoz :)

Anonymous 2009.09.25. 17:34:00

Olvasod még a hsz-ket?
Lenne egy kérdésem. Megcsináltam a kenyeret, kétszer is, nagyon jó lett, finom is és szép is. Először sütőpapírra tettem, de rásült a papír az aljára, úgy kellett levakargatnom megvizezés után. Másodszor kikentem a tepsit, de nem lett ropogós az alja.
Mi a megoldás?
Gabi

duende 2009.09.25. 17:34:00

Csodás! :)

Gourmandula 2009.09.25. 17:34:00

aaaaaaaah... ennyit mondok, nem is kell többet. :)

anazar 2009.09.25. 17:34:00

Remek kép!

vegasztromania 2009.09.25. 17:34:00

tényleg nagyon finom, és most ellenőriztem a másnapi állagot. nagyon puha még mindig, s bár a héja nem olyan ropogós, mint frissen, meg vagyok elégedve! :)

flatcat, benéztem hozzád, azok a töltött kiflik nagyon tetszenek!

Flat Cat 2009.09.25. 17:34:00

Én is sütőtökös kenyeret sütöttem tegnap!!! :)
Tényleg isteni, gyömbérrel is ki kell majd próbálnom! :)

Chef Viki 2009.09.25. 17:34:00

Starfokker a számból vette ki a szót! Nem is ismétlem :-)

starfokker 2009.09.25. 17:34:00

nagyon jól hangzik, főleg azzal a zsályás fűszervajas ötlettel. :)

Benzsi 2009.09.25. 17:34:00

Nagyon jól néz ki a kenyered és a sütötökkel biztos nagyon finom is. Amiben sütőtök szerepel az rossz nem lehet!:))
süti beállítások módosítása