vegasztromania 2008. december 23.

apple butter

..avagy hogyan zárjuk üvegbe az alma lelkét..

e gondolat miatt a parfüm c. könyv és film jutott eszembe. csak én nem az illatot, hanem egy kézzel- és szájjalfoghatóbb alma-verziót töltöttem üvegekbe. furcsa, hogy kisgyerekkorom óta eszem almát, de most újra felfedeztem magamnak. egyéb ötleteim is vannak felhasználását illetően, de azt később..

hetek óta izgat az apple butter elkészítése (nem találtam jó kifejezést magyarul). kép és olvasás alapján szerettem bele, kóstolni még nem volt szerencsém. egészen tegnapig..

a hosszadalmas procedúra legjobb része az, amikor már a sütőben van, és onnan illatozik; betölti az egész lakást a fűszeres alma-esszencia.

apple butter




hozzávalók:
(kb 4x2 dl-es üveghez)

2,75 kg alma - minél több fajta
44 dkg cukor (méz/nádcukor)
2-3 ek őrölt fahéj
1/2 ek szegfűszeg összetörve
1 csipet reszelt szerecsendió
1 csipet só



miután felkészítettem hámozóizmaimat, megpucoltam és kimagoztam az almákat (a hámozás monotonitását kivédve gondolatban harmatos füvön jártam mezítláb egy almaerdőben és friss, ropogós, egyszerre édes és savanykás almát ettem..). ezek után lereszeltem, de ha homogénebb eredményt szeretnénk, akkor nyugodtan lehet robotgépben pürésíteni. egy nagy kerámiatálba tettem az almamasszát, hozzáadtam a cukrot, a sót, és a fűszereket. 2 rétegben lefedtem alufóliával. a sütő legmagasabb fokozatán sütöttem 1 órát, ezután a legalacsonyabb fokozaton 6 órig pároltam, majd átkevertem, és az alufólia nélkül a legnagyobb fokozaton még kb 20 percet rotyogott. érdemes óránként ránézni, hogy minden rendben megy-e és elkapni azt a pillanatot, amikor már több, mint a felére redukálódott a mennyiség, és megáll benne a kanál.

én totál mezei módszerrel és eszközökkel készítettem, de akinek van párolóedénye, annak könnyebb dolga lesz. az általam olvasott receptek 8-10 órás párolást írnak, ezzel az edénnyel ki lehet próbálni. én egy laposabb tálban készítettem, és mivel a massza szétterült, ezért volt kevesebb időre szükség.

ezek után kiforrázott üvegekbe töltöttem az alma-esszenciát, rácsavartam a tetőket, 15 percig vízfürdőben tartottam őket, majd nyugodt helyen még pihentek néhány órát.
olvasmányaim alapján 18-24 hónapig eltartható, felbontás után pedig 2 hónapig eláll a hűtőben.



A bejegyzés trackback címe:

https://vegasztromania.blog.hu/api/trackback/id/tr633553937

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása