a napokban viki barátnőmnél voltam látogatóban. nem engedett el üres kézzel, egy rakás fügével tértem haza. azon kívül, hogy csak úgy "magában" is nagy kedvencem, szerettem volna valamit készíteni belőlük. egyik ötletem a fügelekvár volt, a másik egy jamie-féle toszkán fügetorta. engedve a nyomásnak, a második verzió készült el, de hamarosan fügelekvárt is csinálok, ezzel is gazdagítva a kamra tartalmát.

a receptet jamie oliver : olasz kaják c. könyvében találtam, nagyjából követtem is (sütésparám miatt), de néhány dolgot azért megváltoztattam, ízlésemre formáltam.

mandulás fügetorta




hozzávalók:
(8 személyre, 28 cm-es tortaformához)

kb 15 megmosott füge

a tésztához
125 g vaj + egy kicsi a forma kikenéséhez
100 g cukor
1 csipet só
250 g sima liszt
1/2 citrom reszelt héja + ugyanennyi a végére
2 tojás sárgája
2 ek hideg tej (vagy víz)

a mandulakrémhez
250 g megtisztított mandula + néhány szem a tetejére
50 g sima liszt
250 g sajtkrém (eredetileg vaj)
150 g cukor (eredetileg 250, ízlés kérdése)
1 tojás (eredetileg 2, sztem annyi felesleges)
1 kupak amaretto (eredetileg grappa)

a tésztához a vajat, a cukrot, és a sót elkevertem, majd a liszttel, a 2 tojássárgával, és a reszelt citromhéjjal összegyúrtam. a morzsalékos keverékhez hozzáadtam a 2 ek tejet, gyúrtam rajta néhányat, és golyóbissá formáltam. kicsit beliszteztem, és folpakba csomagolva 1 órára a hűtőbe tettem. nem szabad sokáig gyúrni, mert akkor nem laza lesz a tészta, hanem gumiállagú.

én ebben az órában pucoltam meg a mandulát. forró vízben áztattam őket addig, míg már csak ki kellett nyomnom a fehér mandulabeleket a héjukból. ennek monotonitását én egy film nézésével oldottam fel, de legközelebb lehet, hogy eleve pucoltat veszek..

a tésztát lisztes felületen kinyújtottam, majd beleügyeskedtem a közben kivajazott tortaformába. 1 órára a fagyasztóba tettem.

ezalatt elkészítettem a mandulakrémet. a sajtkrémet összedolgoztam a cukorral. robotgépben porrá őröltem a mandulát, és a keverékhez adtam a liszttel, a tojással, és az amarettóval együtt. összekevertem, majd egy fél órára a hűtőbe raktam.

a sütőt előmelegítettem 180 °C-ra (4-es fokozat). a mélyhűtőből kivett tészta alját megszurkáltam villával, majd 12 percig sütöttem (amíg aranybarna nem lett). ezután a sütőt 170 °C-ra állítottam (3-as fokozat).
közben megmostam a fügéket, szárukat levágtam, tetejüket kereszt alakban bemetszettem, majd kissé szétnyitottam őket.

az elősütött tortaalapba kanalaztam a mandulás krémet, beleültettem a fügéket, néhány szem mandulát szórtam rá, és a maradék reszelt citromhéjjal díszítettem.
30 percig sütöttem őket (30-40 perc szerepel a receptben), amíg a mandulakrém külső rétege meg nem szilárdult és aranybarna nem lett, a belseje viszont puha maradt.

nos, ez nem a gyorsan-könnyen kategória. de ha van egy kis időnk, érdemes elkészíteni.

A bejegyzés trackback címe:

https://vegasztromania.blog.hu/api/trackback/id/tr543554002

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vegasztromania 2009.08.06. 14:56:00

köszi nektek :)
tényleg finom volt, a felét levittem a káli-medencébe a hugaimnak, elég hamar elfogyott..

duende 2009.08.06. 14:56:00

De szép! :)

Raindrop 2009.08.06. 14:56:00

nana! Nem csípem a fügét, de ez annyira gyönyörű és nyálcsorgató, hogy biztosan megkóstolnám! Számomra ez az igazi szépség, finomság. Amikor valamit nem szeretek, és mégis megkívánom... :)

starfokker 2009.08.06. 14:56:00

végre valaki, aki szereti a fügét gyümölcs-valójában is:)

Gasztromami 2009.08.06. 14:56:00

már nagyon kíváncsi voltam a receptre meg a tortára is! Nagyon klassz lett, gondolom ugyanilyen finom is.

Beatbull 2009.08.06. 14:56:00

Gyönyörű! Nagyon szép a torta és a fénykép is!
A 250g vajat én is sokallom a krémbe, jó ötlet a sajtkrém ;)
süti beállítások módosítása