részemről nem szeretem a tejet. az agyammal tudom, hogy finom, de nem kívánom (és azt nézzétek el, hogy nem írom le huszonharmadjára, hogy hallgatok a szervezetem jelzéseire). a főzésnél használom (egy jó kis bechamel mártásnál például hmm), de se kávéba, se müzlire nem teszek, és csak úgy magában sem iszom. a másik, hogy a pocakom sem szereti túlságosan. ezért üdvözlöm szeretettel azokat a kávézókat (a teljesség igénye nélkül pl a castro bistro, vagy az eco café), ahol már lehet növényi tejet kapni, mert bár alapvetően a mézes-fahéjas kávé a kedvencem, néha megkívánom a latte macchiato-t, vagy egy cappuccino-t..

személyes történetem és igényeim mellett egyre több olyan emberrel találkozom, akik valamilyen egészségügyi ügy miatt nem ihatnak tejet. az egy dolog, hogy én úgy döntöttem, hogy nem iszom, de ők nem, ők elszenvedői az egésznek. most nem kezdem el fejtegetni, hogy ilyen esetekben érdemes aggyal is dolgozni, belegondolni abba, hogy miért lehet, stb, inkább arra a vonalra koncentrálnék, hogy milyen alternatívák létezhetnek. 

a növényi tejek világa egyre sokszínűbb. én először a rizstejjel találkoztam néhány éve (imádott családom azóta is röhögve ugrat a "fokhagymás rizstejben pácolt szójamellfilével" (nincs ilyen)), majd szép sorban a többi lehetőséggel. két kedvencem a zabtej és a mandulatej, de ezekből sem fogyasztok sokat, csak alkalomszerűen. 

a növényi tejek viszont drágák.. így elkezdtem gondolkodni, és kutatni a neten, hogy hogyan tudnék házilag növényi tejet gyártani, és az a helyzet, hogy pofonegyszerűen. 

rizstej

rizstej1.jpg



a rizs tűnt a legegyszerűbb választásnak első körben, egyrészt minden háztartásban van, másrészt a mandulához képest olcsóbb. ez egy alaprecept, tovább ízesíthető bármivel, pl vaníliával - nyilván attól függően, hogy mire használjuk.

hozzávalók:
(1 csésze = 250 ml)

1 csésze rizs
2 csésze víz + az áztatáshoz
1/2 kk méz
1 csipet só

rizstejx4.jpg

blanche is érdeklődött, de nem tetszett neki a végeredmény..

a rizst leöntöttem vízzel, hogy bőven ellepje, és egy éjszakán keresztül áztattam. másnap leszűrtem, majd 2 csésze víz, méz és a só hozzáadásával néhány percig turmixoltam a késes aprítóban. ezután egy nagyon finom szövésű anyaggal bélelt szűrőn átszűrtem, és egy sterilizált üvegbe tettem.

lezárt üvegben a hűtőben 4 napig eláll, használat előtt rázzuk fel!

és egy nagyon szimpatikus ötlet sarah-tól a maradék rizs őrlemény felhasználására (mert nem hagyunk maradékot): főzhetünk belőle rizskását, amit ugyanúgy fűszerezhetünk, mint a zabkását

A bejegyzés trackback címe:

https://vegasztromania.blog.hu/api/trackback/id/tr784908043

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ratane 2012.11.15. 20:55:45

Szia!
Nagyon örülök, hogy vége a némaságnak. Tetszenek a receptjeid, gyakran visszanézek hozzád. :)
Én egy másik recept alapján már próbálkoztam az otthoni rizstejjel. Ebben a rizst főzni kellett (ha jól emlékszem, elég sokáig), majd turmixolni, leszűrni. Az eredmény egy nyálkás, vízízű, bizonytalan színű szmötyi lett... Hát, nem arattam vele osztatlan sikert, pedig párom a dobozos rizstejet nagyon szereti. Mit gondolsz, ez a nyers verzió jobban hasonlít a boltihoz? A másik kérdésem: te milyen anyagot használsz szűrő gyanánt?
Köszönöm előre is! :)
Ratane

vegasztromania 2012.11.15. 21:17:55

@ratane: szia,
köszi, örülök, h tetszenek! én még főzött verziót nem kóstoltam, de ez nagyon hasonlít a boltihoz, próbáld ki!
egy gézszerű anyagot találtam itthon, de szerintem egy tiszta konyharuha is jó.

ratane 2012.11.18. 10:06:19

@vegasztromania: Köszönöm, ki fogom próbálni! :)

ratane 2012.12.03. 10:25:41

Kipróbáltam, nagyonnagyon finom, köszönjük az ötletet! :)

Bence Krisztián Stefán 2012.12.17. 12:47:51

Ez a recept megfogta a fantáziámat! De sajnos allergiás vagyok a mézre. Van ötleted, mivel pótolhatnám?

vegasztromania 2012.12.17. 12:58:45

@Bence Krisztián Stefán: általában mit használsz édesítésre?

Tugba 2014.02.25. 10:43:28

Szia...

Azt szeretném kérdezni,hogy szerinted (bár tudom,vagy inkább gondolom,hogy nem diatetikus vagy:) hátha tudod,hogy a tejnek vagy a rizstejnek nagyobb a szénhidrát tartalma? Tudom, kicsit fura kérdés, én is szeretnék más alternatívát kipróbálni tejügyileg, de számomra ez is fontos!

Köszi :)
süti beállítások módosítása